zondag 25 augustus 2013

Nattig lunapark in de Charente-Maritime…

Zeventiende dag, zondag 25 augustus 2013
Melle – Saintes, 86 km

Over de extreem natte start was al genoeg te lezen in het vorige bericht. Tot twaalf uur hebben we samen met de familie van de campinguitbater staan wachten tot de regen wat minder werd, vervolgens de tent drijfnat ingepakt en ons in licht gedruppel op weg begeven. Tien kilometer verder brak de bewolking en werd het nog even een heel aardige fietsdag… hoewel… de hele godganselijke dag bleef het op en af gaan. We waren het erover eens:
‘Die Sweerman, dat is me een mooie. Een vlakke etappe noemt hij dat! 't Was net een lunapark op de kermis. Deë Zjweermaan deë kín os get!’

Het was inderdaad weer een onverwacht geaccidenteerde route door het dal van de Boutonne, die stroomt door de departementen Deux-Sèvres en Charente-Maritime… nou ja, ‘dál’..! Bepaald niet vlak langs het water, maar op en af over de heuvels ernaast. Maar niet te vergeten ook langs bezienswaardige plaatsen als Aulnay (na 35 kilometer) en St.-Jean-d’Angely (na 52 kilometer) met een geweldig mooie abdijruïne (foto) en een camping met de naam Val de Boutonne. Maar we voelden ons fit genoeg om hier niet te blijven en nog een eind verder te rijden. In Taillebourg (na 74 kilometer) was volgende camping. Maar we hadden onderweg al besloten om vandaag Saintes te halen. Ondanks de late start, ondanks de regen die weer opnieuw begon te vallen, ondanks alles is dat gelukt. En daar mogen we best trots op zijn.

In de auberge de jeunesse 'au coeur de la ville' (hartje stad), waar we om even naar zessen aankwamen, kregen we een mooie kamer met een eigen douche en toilet. Perfect. In de hal liepen we het stel uit Deurne weer tegen het lijf. Ze hadden het helemaal gehad. Vanochtend lekker vroeg uit Melle vertrokken en onderweg overvallen door die urenlange, zware bui waar wij voor geschuild hadden. In ieder geval was onze keuze een betere geweest.

In de vroege avond zijn we gezellig én bijzonder smakelijk gaan eten in een India-restaurant. En bij terugkeer in de jeugdherberg ‘kopen’ we een uur internet en starten allerlei pogingen om ons verhaal van vandaag en de foto’s door te mailen. Wat we ook proberen, als Gmail geladen moet worden slaat de boel hopeloos op tilt. Een van de aanwezige gasten denkt dat ze in jeugdherbergen een soort blokkade hebben ingebouwd die het onmogelijk maakt om zelf iets te versturen. Misschien heeft hij wel gelijk. In ieder geval vanavond alweer geen eigen verhaal en ook geen foto’s. En we hebben nog wel zo’n mooie gemaakt vandaag...
Morgenvroeg gaan we even in de stad kijken of er een MacDonalds is. Dan proberen we het nog eens. Of anders later in Royan.

Foto boven: De beroemde Romeinse bogen van Saintes onder betere weersomstandigheden. Deze en andere foto's bij dit bericht zijn andermaal afkomstig van internet.

In Royan nemen we morgen de ‘bac’, de veerboot over de Gironde (het brede estuarium van de Garonne) naar Pointe de Grave, de noordelijkste punt van de Medoc boven Bordeaux. En daarna hopelijk met een heerlijk zonnetje, de wind in de rug, verder over vlakke wegen en fietspaden achter de duinen langs van de Golf van Biscaje. Een mens moet toch wat te dromen hebben na dat natte lunapark van vandaag...
__________________________________

De volgende ochtend even na 10 uur komen dan toch een paar mailtjes van Gerry en Frans binnen. Het dagverslag van gisteren plus twee foto’s.

Hi May,
We zitten nu in Saintes bij MacDonalds en hier werkt de e-mail feilloos.
We weten niet wat je precies ontvangen hebt maar hopelijk kun je er iets mee.
Groetjes, Frans en Gerry

Vanmorgen toen we wakker werden zag het er goed uit. Ik bedoel de lucht. De zon liet zich zien tussen kleine wolkjes. Rond acht uur begon het te betrekken en een half uur later heel zachtjes te regenen. Maar allengs werd het een stevige bui die aanhield tot 12 uur. En maar de hele tijd wachten onder het afdak.
Ach, maar toch was het niet allemaal kommer en kwel, want de uitbater van de camping kwam er met zijn hele gezin bij zitten en picknicken. Tussendoor hadden we nog even contact met May, omdat gisteravond de telefoon er plotseling mee opgehouden was. Nu weer even bijgepraat May heeft ook voor ons op de buienradar gekeken en op zijn bevindingen zijn we te werk gegaan.

Dus even na 12 uur vertrokken, eerst nog met lichte regen. Die hield de eerste 10 km nog aan, maar toen begon de bewolking te breken en het werd alsnog een goede fietsdag. Tot 20 km voor Saintes, toen begon het weer te regenen. De laatste kilometers telden zwaar omdat het steeds op en af ging en wij de hele middag geen langere pauze hadden gehouden en niets meer gegeten hadden. Met behulp van wat druivensuiker hebben we de jhb gehaald na 86 km. Morgen doen we het rustig aan, want we willen morgen overvaren naar de Medoc.

Onze huisvesting in de jhb is perfect. Tweepersoons kamer met douche en wc, inclusief ontbijt. Het diner hebben we zojuist genoten bij een Indisch restaurant. Vanavond nog even een wasje draaien en de tent laten drogen. En dan lekker slapen, want daar zijn we aan toe.

Groetjes, Frans en Gerry

De eerste foto toont ons de Romeinse Arc van Saintes op de oever van de Charente, en de tweede de overbuurman van Gerry bij het eten in het Indiase restaurant. Ze vond hem zó leuk dat ze hem even op de foto gezet heeft. En... na het etentje heeft ze zich door hem naar huis laten brengen .... ssst...

1. Goedemorgen pelgrims, onze laatste dag in Gemert is aangebrooken. Morgen gaan we weer naar huis om ons verschrikkelijk te vervelen... maar ja, 8 dagen later vertrekken we wel met de auto naar de Luneburgerheide. Gisteravond in Erp met allen lekker gegeten en mijn 75e verjaardag nagevierd. Jammer genoeg zonder jullie. Spannend die verhalen elke dag. Verder goede reis en tot schrijfs. Liefs Frans en
    Annemarie.

Ook wij wensen jullie verder een goeie reis zonder vervelende dingen. En natuurlijk fijn fietsweer, wind in de rug en plezier.
    En morgen schrijven we weer....